Datum závodu: | 30.7.2022 | Start závodu: | 08:00 |
Výsledky závodu | VÝSLEDKY >> |
Seznam posádek: | seznam posádek.PDF |
Start soutěže 8:00 hod. na ÚAMK autocvičiště ČB
Příručka automobilové orientační soutěže
Jedeme za normálního silničního provozu a za dodržování všech PSP (pravidel silničního provozu) včetně dodržování povolených rychlostí.
Cílem AOS je projet zadanou trať s co nejmenším počtem trestných bodů.
Trať je zadaná pomocí itineráře (grafického průvodce po trati)
Soutěžící pak projíždí průjezdní kontroly (PK). Tyto kontroly slouží k zápisu údajů do jízdního výkazu (JV) a tím ke kontrole pohybu soutěžícího po trase soutěže. Umístění PK najdete v JV.
AOS je v denní etapě, rozdělena na šest sekcí.
Při správném vyřešení itineráře existuje jediná správná varianta průjezdu etapy (od startu do cíle)
Součástí soutěže jsou tajné kontroly. Tyto prvky jsou také zatíženy trestnými body (TB)
Vysvětlení pojmů
AOS - automobilová orientační soutěž
Itinerář - zkráceně iti, zadání průjezdu etapy, po jehož správném vyřešení existuje jediná správná varianta průjezdu od startu do cíle
Mapa - mapový podklad, podle kterého projíždí posádka etapu
JV - jízdní výkaz - karta, kterou májí posádky v autě během etapy. Rozhodčí v ČK zapíše čas odjezdu a příjezdu do ČK. Vyplňte si st.číslo, na trati do něj rozhodčí v PK razítkují / zapisují případná zdržení a soutěžící do něj vyplňují PK a úkoly. Po dojetí soutěže se do něj ve výpočetním středisku zapisují trestné body (TB)
PK - průjezdní kontrola na trati soutěže, kde obdržíte nebo dle pokynů zapíšete záznam do JV (písmena PK z cedule neopisujete do JV)
Co potřebuji
jakékoliv osobní auto do 3,5t, které má platný TP a je způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích
tvrdou silnější podložku na klín, na které navigátor řeší iti a zapisuje PK do JV
psací potřeby (propisku, ostrou tužku, zvýrazňovače, tenký barevný fix)
doporučujeme mít staženou aplikaci kompas, nebo mít kompas s sebou
deštník – při plnění některých úkolů je potřeba opustit vozidlo, i kdyby pršelo
Jsem na první soutěži
Přejímka - místo, kde si mě pořadatel zapíše, že jsem přijel a dostanu přidělené startovní číslo.
Zahájení + rozprava - probíhá na předem určeném místě v čase dle časového harmonogramu soutěže. Soutěžící se dozví poslední potřebné informace a zároveň mohou vznést své dotazy pořadateli, pokud jim něco není jasné. Na těchto soutěžích jsou pořadatelé vždy připraveni zodpovědět i základní otázky posádkám, které jsou na své první soutěži.
Start - v předem určeném startovním pořadí najíždějí auta ke startu.Startuje se v 3-5 min. intervalech. Motor je v klidu. Posádka obdrží 5 min. před startovním časem
Itinerář a mapu. Na pokyn startéra, který předá posádce jízdní výkaz, posádka odstartuje do jízdy zručnosti a následně do první sekce denní etapy.
Po startu - na vhodném místě řidič zastaví, pokud možno ještě před první křižovatkou a oba společně si označí v iti důležité informace - hlavně detaily z JV
Taktika jízdy na první AOS a ve chvílích, kdy se nedaří - tato soutěž je velmi jednoduchá, určená pro začínající posádky. Soutěž je postavena tak, aby i při vynechání úseku byla pro posádky jetelná.
Pokud jsem se ztratil při reálné jízdě, musím se vrátit k poslední křižovatce, kde jsem ještě věděl, že jedu určitě dobře. Když si nejsem vůbec jistý, kde to bylo, musím zjistit, kde jsem asi v mapě a kde je v iti nejbližší mapové místo se zadaným příjezdem nebo výjezdem. Do tohoto místa se musím libovolně dostat, abych z něj mohl pokračovat dále dle iti.Bude mi zřejmě chybět nějaká PK, ale to není v tuto chvíli podstatné. Nebudu-li se orientovat, kde přesně jsem, najdu si v iti začátek sekce, kde vynuluju a od nuly jedu dle itineráře dál.
Jestliže jsem se ztratil při mapové jízdě, musím se opět vrátit do místa, kde jsem ještě věděl, že jedu dobře podle mapy. Ale pokud jsem se ztratil a po určité vzdálenosti se najednou zase v mapě nacházím a jen nevím, zda jsem jel po mapové komunikaci, nemá asi smysl ztrácet drahocenný čas jízdou zpět. Určitě ne na prvních Vašich soutěžích. Pokračujte dál v jízdě po mapě.
Když si nevím rady s výběrem nějaké trasy do určitého místa, mohu se do tohoto místa dostat rychleji libovolným způsobem a věřit, že mi sice budou nějaké PK chybět, ale další mapovou jízdu již zvládnu lépe a posunu se v iti blíže k cíli etapy.
Pokud mám pocit, že jedu dobře a najednou zjistím, že jsem na nějaký údaj zapomněl nebo ho vynechal, má smysl se vrátit pouze v případě, že to místo je velmi blízko. Pokud je někde dál, nevracejte se, bude Vám chybět čas.
Pokud se ztratíte a nejste schopni se vrátit do soutěže, volejte dispečink. Navedeme vás. Budou vám přiděleny trestné body, ale budete pokračovat v soutěži. Trestné body nebudou v takovém počtu, aby vás vyřadili z možnosti zvítězit.
Zapisování PK -v průběhu jízdy si zapisujte PK do JV. Než odevzdáte JV v cíli soutěže, máte za úkol z nasbíraných písmen složit smyslupné slovo.
Řešení itineráře - základní informace
Podmínkou této soutěže - jedu po hlavní silnici nebo rovně, pokud nebude v itineráři uvedeno jinak. Na šotolinové cesty odbočuji pouze v případě uvedeným v iti. Nikdy neodbočujte do „Zákazu vjezdu“.
Odjezd od startu - ČK
Během naší práce nám dal startér pokyn ke startu, abychom opustili prostor ČK
Hned za ČK zastavíme a dokončíme svou přípravu pro průjezd etapy
Jízda podle mapy
V této soutěži je použitý jednoduchý mapový údaj. Jeďte z bodu do bodu, kde je nutné dodržet podmínku – z bodu do bodu jedu vždy nejkratší cestou
Body
označují se písmeny velké abecedy
bodem smím projet pouze tehdy, když mi to nařizuje pokyn v iti
žádným bodem nesmím projet mimo uvedené pořadí v iti
bodem nesmím projet dvakrát
Šipkový itinerář
Do křižovatky přijíždíme ze spodního paprsku a vyjíždíme ve směru šipky. Všechny komunikace mohou být vykresleny tenkou plnou čarou nebo může autor vykreslit hlavní silnici silnější čarou a polní, lesní a veškeré nezpevněné cesty čárkovanou čarou.
Pravidlo pro neuvedené křižovatky
Při vlastní jízdě nemusí být v itineráři uvedeny všechny křižovatky které takto reálně projíždíte.
Toto pravidlo nám říká, že neuvedené křižovatky se projíždí po hlavní silnici pokud je vyznačena dopravní značkou (hlavní silnice, hl.silnice s dod. tabulkou s vyznačením tvaru hlavní silnice) a pokud není hlavní silnice vyznačena projíždím křižovatku rovně. Na křižovatce se značkou „Stůj, dej přednost“ nebo „Dej přednost v jízdě“ musí být vždy určen směr výjezdu (tato křižovatka tedy nesmí být „neuvedená“)
Jízda dle iti doporučení - jelikož žádné z vozidel nemá kalibrované denní počítadlo km, doporučujeme držet se celkových kilometrů orientačně, ale spíš se soustředit na dílčí km uvedené v iti.
Dávejte pozor na cyklisty. Je jich po trati opravdu mnoho.
Hezké zážitky a těšíme se na setkání v cíli.